Monday, January 25, 2010

SUARA HATI

Islam dengan cara ibadahnya sememangnya adalah bertujuan pertama-tama pembentukan modal insan yang kukuh, sehingga ianya dapat mengharungi dan melampaui cabaran-cabaran dan cubaan-cubaan hidup dengan selamat dan diradai Allah Swt.

Setiap ucapan atau perbuatan manusia, sudah barang tentu didasarkan kepada suara hati, suatu niat.

Islam menghendaki, agar iktikad dan amal perbuatan seseorang adalah sesuai dengan suara hatinya yang telus dan tidak menghendaki kemunafikan.

Menurut Islam , maka sesuatu amal perbuatan, besar atau pun kecil, di bidang apa pun, akan dinilai dan mendapatkan imbalan dari Tuhan, sesuai dengan iktikad atau motifnya yang terkandung di dalam lubuk hati orang yang melakukannya.

Tiap-tiap amal itu adalah dihargai atau dinilai menurut iktikad orang yang beramal. Di mana bagi Allah swt. tidak ada rahasia tentang niat dan motif seseorang sebagai penggerak amal perbuatannya, bagaimanapun dalamnya lubuk hati manusia, dan bagaimanapun manusia bijak menutup-nutupi hajat hatinya daripada

orang ramai.

Maka sebagai pokok pangkalnya , adalah kita harus memiliki suara hati yang sentiasa mendorong kita kepada niat-niat yang baik, yang diredai Allah swt. Hal ini tidak mudah, keran hakikat jiwa manusia selalu mengandungi pertentangan-pertentangan di antara naluri-naluri rendah yang hanya meminta kepuasan-kepuasan bagi diri sendiri dengan perasaan halus dan belas kasihan untuk melakukan perbuatan utama sesama makhluk manusia .

Namun Insya Allah suara hati ini dapat dilatih untuk mendengarkan panggilan Allah swt. dengan penuh ketekunan, harapan dan tawakal.

No comments:

Post a Comment