Monday, June 22, 2009

Bila Lelaki Sedia Hidup Berpasangan

Sampai sesuatu masanya seorang teruna itu akan membuat keputusan untuk hidup berpasangan dengan wanita pilihannya. Buku ‘Men: The Darker Continent’, karya Heather Formaini, mengupas sebab-sebab mengapa ini berlaku.

Menurut beliau, apabila seseorang lelaki membuat keputusan untuk hidup berpasangan, kehidupannya akan lebih stabil dari banyak segi seperti emosi, seksual, pengurusan diri dan sebagainya.

Antara alasan seorang lelaki itu mahu hidup berpasangan:
1. Dia merasakan hidupnya tidak lengkap. Apabila fasa hidup kanak-kanak, remaja, dewasa dan membujang telah dilaluinya dan kini sudah mempunyai cukup syarat untuk bernikah, dia bertindak melengkapkan hidup bagi fasa seterusnya iaitu berkeluarga dan mempunyai zuriat. Hidup berpasangan adalah tuntutan alamiah. Kebanyakan kehidupan di dunia adalah berpasangan.

2. Dia merasakan teman hidupnya nanti dapat memberinya perhatian, sekurang-kurangnya menjaga makan minumnya. Ada khidmat peribadi selain daripada mendapat layanan seksual. Hidupnya mulai teratur, tidak lagi gelisah dengan masalah seksual.

3. Dia merasakan kekayaan yang dimilikinya harus diguna untuk membina sebuah keluarga yang berjaya.

4.Dia merasakan bahawa hidup membujang untuk tempoh yang terlalu lama tidak memberi apa-apa faedah. Hati kecilnya akan bersuara, “Bukankah membina sebuah keluarga yang bahagia itu pilihan yang lebih baik daripada membujang?”

5. Hati kecilnya selalu menyuarakan tidak ada makna hidup bersendirian. Naluri atau bisikan hatinya mahukan dia hidup berpasangan. Dia mahu teman hidup.

6.Desakan yang kuat daripada teman wanitanya atau dari pihak keluarganya sendiri. Kedua ibu-bapanya kepingin mendukung cucu sebelum mereka meninggal dunia.

7.Dia merasakan bahawa teman wanitanya adalah kawan yang terbaik dalam kehidupannya untuk memberi dukungan emosi dan seksual. Hidup berpasangan memberi satu rasa yang mereka adalah manusia normal.

8. Dia bernikah kerana sudah tiada lagi pilihan, sudah sampai masanya, sudah ditakdirkan, baik dipengaruhi oleh lingkungan sosial, agama, budaya dan tekanan daripada rakan-rakan. Dia harus menerima hakikat bahawa dia sedia berhadapan dengan dunia keintiman dan bertanggungjawab. 

9. Seorang lelaki yang begitu positif terhadap kehidupan berkeluarga adalah seorang yang mempunyai banyak kelebihannya. Bagaimanapun dunia realiti yang harus dia harungi bersama belum tentu menjanjikan semua impian manis itu boleh tercapai.

No comments:

Post a Comment