Monday, July 27, 2009

Ikhlas dari ku

IKHLAS DARIKU

Aku bukan seperti engkau sangkakan
pura-pura di dalam berjuang,Aku tidak pandai menyulam rahsia
juga tak pandai bermadah pujangga

jika ada benci di hati katakanlah padaku..relaku terima walau kutukan asalkan aqidah terjaga..
kerana tidak sanggup lagi..
mempermainkan dustur Ilahi..
hakikat hati tak terluka walau zahirnya ada yang ketawa..

Tuhan,ku mohonkan keampunan
keterlanjuran yang berulang kali
teman,kita patrikan di sini
berakhir sebuah lamunan duniawi
terima syukur taufiq Ilahi..
----------------------------------
La Tahzan~Jangan bersedih. 

Lantaran kesedihan itu menakutkan engkau untuk menghadapi masa depan. Dan kesedihan itu tidak akan mengembalikan yang hilang dan yang pergi; tidak akan menghidupkan yang mati. Dan kesedihan itu juga daripada syaitan! 

Islam
There is no word as beautiful as Allah. No example as beautiful as Rasulallah. No lesson as beautiful as Islam. No song as melodious as Azan. No charity as meaningful as Zakat. No encyclopedia as perfect as Al Quran. No exercise as perfect as Solat . No diet as perfect fasting. No journey as perfect as Hajj. Let realize that Islam is ever beautiful and perfect. 

Khutbatul-Hajah
"Sesungguhnya puji & syukur bagi Allah.KpdNya kita pohonkan puji syukur, kpdNya kita mohon pertolongan & kpdNya pula kita memohon keampunan. Kita berlindung kpdNya dr sgl bentuk kejahatan yg brd d dlm jiwa kita & dr sgl keburukan amal perbuatan kita.Brg siapa yg d anugerah hidayat olehNya tidak ada yg dpt menyesatkannya,& brg siapa yg disesatkan olehNYA tiada yg dpt memberinya hidayat.Kita bersaksi bahawasanya tiada Tuhan selain Allah,tidak ada sekutu apa pun bagiNya,dan kita pun bersaksi bahawasanya junjungan kita Nabi Muhammad adalah hambaNya & RasulNya. ~ Wahai org2 beriman, hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dgn ketakwaan yg sebenar2nya,& janganlah sekali2 kamu mati melainkan dlm keadaan berserah diri kpd Allah( beragama Islam)" ~Surah Ali'Imran:102 

Pedoman 
"Wahai org2 beriman, bertakwalah kpd Allah & ucapkanlah kata-kata yg benar,Allah pasti memperbaiki amal kamu & mengampuni dosa kamu. Barang siapa taat kepada Allah & RasulNya maka sesungguhnya ia memproleh keuntungan sebesar- besarnya" ~Surah al- Ahzab:708 

Allahurabbi
Betapa kesunyian itu berjaya melumpuhkan hatiku hatta sekejapan cuma ya Allah..Lindungilah daku dari permainan hati agar daku sentiasa dalam keadaan memgingatiMu ya Rahman..Kehilangannya buat ku kaku ya Rabbi.. sembuhkan semangatku agar ku bisa berdiri semula menuju jalan yg Engkau redhai ya Latif.. Subhanallah, Maha Suci Allah..Berikan kekuatan kepadaku agar bisa ku jalani hidup di bumi mu ini tanpa dia menemaniku lg Ya Muhaimin..semoga saja aku jua tergolong dalam golongan yang Engkau redhai ya Razzak..amin ya rabbal alamin. 

Kerinduanku 
Alhamdulillah, aku merindui kedamaian berada dalam cintaMu ya Rabb..aku rindui pencinta syahid d jalanMu ya Rahman, dan aku cintai pada tangisan insan yg takut akan seksaanMu d akhirat kelak Ya Latif, semoga aku termasuk dalam golongan yang Engkau redhai d dunia jua akhirat kelak-amin ya Allah. 

Kecintaanku~ 
Ingin sekali kurobek hati ini dengan sebilah belati Agar bisa kumasukkan kau dan kudekap sepenuh hati Agar kau takkan pernah berpaling ke lain hati Sampai kiamat dan hari kebangkitan nanti Yang kuingini Agar kau tinggal di dalamnya selama hidup ini Dan jika aku mati Kuingin kau tetap menemaniku di kegelapan abadi.. Bisakah..? 

Perpisahan~ 
Perpisahan datang setelah pertemuan keduanya datang bergantian Malam pertemuan digantikan malam perpisahan Sungguh, kepergianmu adalah kepedihan Dan kebersamaan denganmu senantiasa kunantikan Adakah sejumput asa untuk kebersamaan.. 

Ya Allah Ya Tuhanku.. janganlah Kau letakkan cintaku pada insan yang mudah berubah hatinya.. biarlah dia mencintaiku kerana melebihi cintanya padaMu..ku lebih rela sendiri dari berdua dari hatiku berduka~Amin ya Allah..
-----------------------------------
Keinsafan 

Sayup terdengar hujan mencurah ke bumi 
Kini terasa memecah kesunyian malam 
Dan aku di sini sendiri dibaluti resah 
Dibayangi sesal yang tak sudah 

Renung langit sepi tiada purnama 
Di dalam kelam ku lihat bayangku sendiri 
Terpaku membisu tanpa suara dan segala 
Apa petanda, apa rahsia 

Oh Tuhanku Yang Maha Esa 
Maha Penyayang Maha Pemurah 
Andainya malam yang begini 
Memberi pengertian untukku 
Mencari hidayahmu... 

Maka kutadahkan setulus 
Pengampunan dan pengharapan 
Untuk aku menebus dosa-dosa semalam 

Cukup setakat ini... aku merasa 
Terasing terhukuman dalam sengsara 
Balasan dari kehancuran 
Yang aku ciptakan 

Dan kini ku mengerti 
Antara dosa pahala 
Yang mana lebih utama 
Dalam meniti hidupan dan hari kematian 
oh... 

Andai malam ini satu peringatan 
Bersyukurku pada Illahi 
Andai malam ini satu kesudahan 
Ku pintakan... satu pengaduan 
Untukku menyudahkan kalimah
terakhir

-------------------------------------------------------------------------------------
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)[Al-Hujurat;49:13]

Maha berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan Yang Menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat)[Al-Mulk;67:1-2]

No comments:

Post a Comment