Tuesday, November 30, 2010

10 wasiat Imam Hassan Al-Banna:


10 wasiat Imam Hassan Al-Banna:
Segera tunaikan solat
Sentiasa membaca al-quran
Berusaha bercakap dalam Bahasa Arab fushah
Jangan banyak berdebat sesame sendiri
Jangan banyak ketawa
Jangan banyak bergurau
Jangan mengangkat suara lebih daripada yang diperlukan oleh pendengar
Jangan mengumpat
Gigih berkenalan dengan orang yang ditemui
Sentiasa ingat bahawa kewajiban lebih banyak daripada waktu.


Terlalu banyak jasa Hassan al Banna. Cuma satu yang ingin aku katakan di sini, mengenai Mathurat. Mathurat merupakan sentuhan peribadi Hassan al Banna buat kita. Ia disusun semula berpandukan kepada bapanya. Hassan al Banna sentiasa menasihati ahli gerakannya (Ikhwanul Muslimin) agar membaca Mathurat setiap pagi dan petang.

Apabila berlaku peperangan Badar, saat tentera Islam terlalu sikit bilangannya berbanding musuh, tetapi tentera Islam mampu menang dalam pertempuran tersebut. Apakah rahsianya? Dari manakah kekuatan itu datang? Teringat cerita seorang ustaz, katanya salah satu sebab umat Islam menang kerana kita ada kekuatan yang tak kan ada pada musuh. Itulah ZIKIR! Saat peperangan Badar, 5hari berturut-turut tentera Islam bermunajat pada Allah, zikir, solat hajat, dan lain-lain ibadah lagi. Semata-mata untuk memohon agar Allah tolong umat Islam. Beri kekuatan yang pasti tiada pada pihak lawan. Yakni kekuatan iman!

Mathurat misalnya, merupakan untaian-untaian zikir, yang disusun dengan begitu indah, dengan mutolaah yang telah dilakukan oleh Hassan al Banna. Segala yang ditinggalkannya, masih segar sehingga kini. Kita masih mengamalkannya. Terserlah keikhlasan Hassan al Banna dalam perjuangannya. Walaupun sudah 100tahun pemergiannya, umat Islam masih terus menyambung perjuangannya, manfaatkan peninggalannya! Jom baca Mathurat, bawalah ia ke mana saja kita pergi.

No comments:

Post a Comment